×    بستن
نکات مهم در مورد انتخاب دیگ شوفاژ چدنی

نکات مهم در مورد انتخاب دیگ شوفاژ چدنی

بطور کلی انواع دیگ های شوفاژ چدنی آب گرم شوفاژ در موتورخانه های پشت بام ساختمان یا زیرزمین نصب میگردد و دارای توانایی تامین آب گرم و گرمایش ساختمان از قبیل رادیاتور فن کویل و داکت را دارد و به راحتی آب گرم استخر و جکوزی را تامین میکند. استفاده از دیگ چدنی به دلیل پره پره بودن به راحتی قابل حمل بوده و دارای قیمت مناسب تری نسبت به دیگ فولادی میباشد.

جهت استفاده از حداکثر راندمان دیگ چدنی و یکنواختی توزیع حرارت میبایست لوله ورود آب به دیگ و لوله خروج آب از آن دقیقا به فلنج های مشخص شده متصل گردد و عدم استفاده از این فلنج ها باعث ایجاد تنش در دیگ خواهد شد. به دلیل اهمیت دیگ و مشعل به عنوان رکن اصلی موتورخانه و با توجه به احتمال خرابی دیگ در دراز مدت بهتر است برای ساختمان های بیش از هزار متر مربع دو دستگاه دیگ و با هر کدام با ظرفیت %70 گرمایی در نظر گرفته شود. اما در ساختمان های عمومی و مهم مانند هتل ها و بیمارستان ها طبق استاندارد بهتر است سه دستگاه دیگ با %75 ظرفیت گرمایی نصب گردد تا در صورت خراب شدن دو دیگ و یا مشعل های آن یک دیگ بتواند گرمایش و آب گرم را تامین نماید.

به علت اهمیت موتورخانه های حرارتی و برودتی، موتورخانه میباست طوری طراحی شود که بتوان به راحتی به کلیه لوازم از جمله دیگ، چیلر و منابع دسترسی داشته باشیم و درب موتورخانه طوری انتخاب گردد که بتوان لوازم را به راحتی خارج و یا داخل نمود و یا اگر در پشت بام موتورخانه طراحی شده باشد بتوان با جرثقیل اقلام سنگین را جابجا و جایگزین نمود.

با توجه به اینکه دیگ حتما باید روی فونداسیون بتونی نصب گردد(به غیر از موارد خاص) قبل از نصب حتما باید وزن دیگ محاسبه و فونداسیون متناسب با آن تعبیه گردد.

یکی از موارد مهم در موتورخانه داخل زیرزمین دودکش ها و تامین هوای تازه میباشد بطوریکه اگر هوای فشار مثبت و منفی درست محاسبه گردد به کارکرد بهتر مشعل کمک میکند.